Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Důvod a způsob založení

  • Ústavní právo na územní samosprávu na úrovni obcí bylo zakotveno v ústavním zákoně č. 294/1990 Sb., kterým se mění a doplňuje ústavní zákon č. 100/1960 Sb., Ústava ČSSR a ústavní zákon č. 143/1968 Sb., o československé federaci, a kterým se zkracuje volební období národních výborů. Následná reforma místní správy, spočívající ve zrušení soustavy národních výborů a obnovení územní samosprávy, byla poté provedena ve vztahu k hlavnímu městu Praze zejména zákonem ČNR č. 90/1993 Sb., o hlavním městě Praze. Citovaný zákon byl posléze zrušen a nahrazen novým zákonem o hlavním městě Praze č. 131/2000 Sb.

  • Hlavní město Praha je obcí (a dle ústavního zákona č. 347/1997 Sb., o vytvoření vyšších územně | samosprávných celků a o změně ústavního zákona ČNR č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, je zároveň krajem).

  • Hlavní město Praha se člení na městské části. Vztahy mezi hlavním městem Prahou a městskými částmi upravuje jednak přímo zákon o hlavním městě Praze, případně zvláštní zákony, a jednak Statut hlavního města Prahy, který vydává hlavní město Praha formou obecně závazné vyhlášky.

  • Městská část v rozsahu daném zákonem a Statutem plní úkoly v oblasti samostatné působnosti (samosprávy) i přenesené působnosti (státní správy) na katastrálním území Žižkov a částech katastrálních území Strašnice, Vinohrady a Vysočany.

  • Městská část v rozsahu stanoveném zákonem a Statutem vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající.

  • Městská část má vlastní rozpočet a za podmínek stanovených zákonem a Statutem hospodaří podle něj.

  • Městská část zajišťuje výkon finanční kontroly podle zvláštních právních předpisů.

  • Městská část je spravována zastupitelstvem městské části; dalšími orgány městské části jsou rada městské části, starosta městské části, úřad městské části a zvláštní orgány městské části,(které mohou být zřízeny pouze na základě zvláštních zákonů pro výkon přenesené působnosti). Zastupitelstvo může jako své poradní orgány zřídit výbory (vždy zřizuje výbor finanční a kontrolní), zatímco rada městské části může jako své poradní orgány zřídit komise. Městskou část zastupuje navenek její starosta s tím, že úkony, které vyžadují předchozí souhlas zastupitelstva městské části nebo rady městské části může provést jen po jejich předchozím schválení.

Login