Zdá se, že používáte prohlížeč, jenž nepodporuje aktuální technologie pro zobrazování obsahu na webu. Doporučujeme Vám prohlížeč aktualizovat nebo si stáhnout takový, jenž dnešní standardy splňuje.

Aktualizovat

Na vašem soukromí nám záleží

My, Městská část Praha 3, IČO 00063517, používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. pro zlepšení kvality našich webových stránek a jejich obsahu. Kliknutím na tlačítko „Povolit vše“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu.

Přeskočit na hlavní obsah

Dotazy radnímu - Mgr. Ondřej Rut

Zodpovězeno 25. 04. 2023  | zasláno 24. 04. 2023  | Michal Padevěd

sdílené koloběžky

Dobrý den obracím se na Vás s otázkou řešení situace sdílených koloběžek v našem obvodu. Žiji na pomezí Vinohrad a Žižkova mám tedy srovnání co se týče "organizace" stání (povalování se) sdílených koloběžek. U nás na Praze 3 se zdá jako by neplatila žádná pravidla nesčetně krát se stane že se ráno před naším domem válí několik těchto koloběžek a o pár hodin později je situace stejná. Vypozoroval jsem že ač je stejný výskyt těchto koloběžek i na P2 tato se alespoň snaží přimět provozovatele aby koloběžky z chodníků trávníků atd. odstranil. Chci se tedy zeptat jaký je koncept řešení této situace na Praze 3. S pozdravem M. Padeved

Odpověď radního, 25. 04. 2023

Dobrý den, pane Padeved. Osobně nemám dojem, že by situace kolem nevhodně zaparkovaných sdílených koloběžek (a kol) byla na Praze 3 horší než na Praze 2. Nemá ale cenu bavit se o subjektivních dojmech. Za Prahu 3 s operátory sdílených kol a koloběžek (NextBike, Rekola, Lime, Bolt) pravidelně komunikuji a již několik let platí dohoda, že všechny tyto společnosti omezily možnost odložit / zaparkovat kolo a koloběžku pouze na místa určená Prahou 3 v tzv. systému CYRIL (mapa dostupná zde https://1url.cz/TKym7). Po zavedení tohoto systému před několika lety se situace citelně zlepšila. Osobně mám ověřeno u koloběžek Lime i Bolt, že to takto skutečně funguje, tzn. pokud chce uživatel odevzdat v aplikaci koloběžku mimo určené místo, aplikace mu to nedovolí a odkáže ho na nejbližší parkovací místo. Je pravda, že to nefunguje ve všech případech a to hlavně ze dvou důvodů: 1) nepřesnost lokalizace GPS (cca 15 - 20 m) 2) uživatel koloběžku prostě nechá na místě a akceptuje naúčtování zpozdného, které je nejméně 100 Kč, při opakovaných prohřešcích konkrétního uživatele až 500 Kč. Všichni operátoři zároveň provozují Kontaktní místo pro hlášení defektních a špatně odložených kol a koloběžek (Rekola 778 099 878, Nextbike 581 652 047, Lime 910 880 047, Bolt 910 880 895), kde může kdokoli nahlásit špatně zaparkované kolo nebo koloběžku. Operátoři se zavázali, že po zavolání na tyto linky ve všední dny v denních hodinách odstraní kolo nebo koloběžku do 2 hodin. (v noci a o víkendu je ta doba delší.) Tyhle principy fungují na Praze 2 a 3 stejně, je však pravda, že Praha 2 si jejich fungování v nedávné době zakotvila do písemného memoranda. Rád bych za Prahu 3 s operátory také jednal o písemném stvrzení a konkretizaci požadavků na provoz těchto služeb. Bohužel legislativní rámec v České republice neumožňuje městu nebo městské části fungování služeb regulovat. Tyhle společnosti pro fungování ve městě de iure nepotřebují žádné povolení od města. Byl bych moc rád, kdyby se toto změnilo a nedávno jsme o tom jednali s nám. Hřibem, který o této věci s podporou městských částí komunikuje s Ministerstvem dopravy, které by mohlo iniciovat změnu zákona. V případě dalších dotazů se na mě neváhejte obrátit. S pozdravem, Ondřej Rut

Máte jiný dotaz na radního?

Pokud jste v dotazech nenalezli žádnou otázku na téma, které Vás trápí či zajímá, neváhejte zaslat Váš vlastní dotaz.

Jak to funguje?

Zaslat nový dotaz
Login